Notater |
- Det var kun en kort Levetid, der tilmaaltes den bekendte Maler, Danqvart Dreyer, Sønnen af Kjøbmand Jørgen Christian Dreyer, men i Løbet af disse faa Leveaar naaede han at indtegne sit Navn i Kunstens Historie som en betydende Landskabsmaler. Hvis ikke Sygdom og deraf følgende Modløshed havde hindret ham i Udøvelsen af sin smukke Kunst, vilde han sikkert have vundet at nævnes blandt dansk Kunsts allerstørste Navne.
Han kom i 1831 til Kjøbenhavn for at uddanne sig paa Kunstakademiet til Maler, og hans Bysbarn, Jens Adolph Jerichau, var paa samme Tid i Kjøbenhavn. De to Fyenboer kappedes nu med hinanden ved Akademiet. 1832 rykkede de begge op i 2. Frihaandstegningsskole; 21/3 1833 gik Danqvart Dreyer videre fra Gibsskolen til Modelskolen, vandt i 1834 den lille og 1837 den store Sølvmedaille
og konkurrerede to Gange forgæves til Guldmedaillen. I de første Aar udstillede han Portrætter (jfr. Familieportrætterne af Lotterikollektør Dreyer og Hustru, der 1838 udstilledes paa Charlottenborg), men det var som Landskabsmaler, at han vandt sine Sejre. Allerede 1839 blev >Udsigt mod Himmel*
bjerget< kjøbt af Galleriet, og fra 1841 helligede han sig helt Landskabsmaleriet.
En Række af hans Malerier kjøbtes af Staten og af kjendte Godsejere (f. Eks. til Wedellsborg).
Desværre blev han mere og mere pessimistisk, flyttede til et lille Hus i Barløse, hvor hans Søster Margrethe styrede Husholdningen for ham; efter nogen Tids Svagelighed blev han bortrevet af Tyfus. Inspecteur ved Frederiksborgmuseet, Otto Andrup, skriver i >Dansk biografisk Haandleksikon< om Dreyers Kunst: >Dreyer hørte til de senere Hold af Eckersbergs Elever, hvis Kunsts Indhold paavirkedes af de Høyen'ske Teorier om Værkernes nationale Værdi. Ypperlig som Tegner og utvivlsomt begavet med en levende Naturfølelse har han i enkelte af sine store Billeder, men dog især i sine Skitser, formaaet at yde en Kunst, der naar op mod det bedste, der er skabt her i Landet. Hans Læreaar hos Eckersberg har givet ham Fasthed, Klarhed og Nøjagtighed i Arbejdet, men hans tekniske
Dygtighed højnes ved en dybfølt Lyrik i Naturgengivelsen. I Skitserne er hans Foredrag levende, impulsivt og kraftigt, Farveskalaen usædvanlig rig for sin Tid.
Paa Galleriet og i Odense Museum hænger flere af hans Arbejder.
|